Тема 1 . Природа і ми. _____________________________________
- Доповни речення.
Природа – це все, що ___________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________
- Запиши назви предметів неживої природи та живих організмів, які ти поба-чив дорогою до школи.
Нежива природа |
Жива природа |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Запиши, яке значення має природа для людини.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Запиши, чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Поміркуй і запиши.
Для чого створюються заповідники і заказники на території України?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Поміркуй і запиши.
Чому про природу повинна дбати кожна людина?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Що ти робиш для збереження природи?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Перевірна робота за темою «Повітря» __________________________________
- До яких тіл належить повітря? __________________________________________________________________
- Де знаходиться повітря? _________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
- Що таке атмосфера? ____________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
- Які властивості має повітря? ______________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
- З яких газоподібних речовин складається повітря? ____________________________________________
_______________________________________________________________________________________
6. Яке значення в природі має кисень? ________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
7. Звідки в повітря потрапляє кисень? _________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
8. Які речовини забруднюють повітря? ________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
9. Чому треба дбати про чистоту повітря? ______________________________________________________
10. Як люди дбають про чистоту повітря? ___________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________
Перевірна робота за темою «Тварини» ________________________________________
- Доведи, що тварини – частина живої природи.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Які особливі ознаки мають тварини?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- На які групи поділяються тварини? Наведи приклади.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Як поділяють тварин за способом живлення? Наведи приклади.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Як будується ланцюг живлення? Побудуй такий ланцюг.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Як тварини пристосувалися добувати корм? Що їм допомагає?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Як ознаки допомагають тваринам захищатися?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Розкажи про свою тварину за планом:
- назва тварини: __________________________________________________________________________
- до якої групи належить за будовою тіла: ____________________________________________________
- до якої групи відноситься за способом живлення: ____________________________________________
- де живе: _______________________________________________________________________________
- чим живиться: __________________________________________________________________________
- як добуває корм: ________________________________________________________________________
- як розмножується: _______________________________________________________________________
- яких ворогів має (хто нею живиться): _______________________________________________________
- як захищається від ворогів: ________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
- Яке значення мають тварини в природі?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Як треба охороняти тварин?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання для групової роботи за темою «Рослини». 3 клас
(підсумковий урок за темою)
1 група Розмноження рослин.
*З квітки утворюється плід з насінням лише після запилення пилком.
*Якщо у рослини є великі, яскраві, пахучі квіти з солодким соком – нектаром, то їх запилюють комахи.
*Якщо у рослини квіти маленькі та непомітні, без запаху і нектару, то вони запилюються вітром.
*Плоди захищають насіння, сприяють розповсюдженню в природі за допомогою крилець, гачечків (крючков), слизу (слизи), великої кількості насіння (перекоти-поле), парашутиків, та ще цьому сприяють тварини, які роблять запаси.
2 група. Умови проростання рослин.
Продемонструйте умови проростання рослин.
- Є вода, повітря, немає тепла – не проростає.
- Є вода, тепло, немає повітря – не проростає.
- Є тепло, повітря, немає води – не проростає.
- Є вода, тепло, повітря – проростає повільно, проросток слабкий.
- До всього додати світло – швидке, гарне проростання.
Порядок проростання: корінець, потім стебельце з двома листочками. Щоб проросток не загинув, його треба висадити в ґрунт.
3 група. Способи розмноження рослин без насіння.
Продемонструйте способи розмноження рослин:
живцем (частина стебла з корінцем) – виноград, смородина;
вусами – суниця;
бульбами – картопля, земляна груша,
цибулинами – тюльпани, нарциси, проліски;
кореневищами - півники, конвалії, папороть;
листям – фіалка.
4 група. Довкілля рослин.
- Все, що оточує живий організм у природі, називають його довкіллям.
Дерево – сонце, ґрунт, вода, тварини під землею і над землею, люди.
Чи все це НЕОБХІДНЕ дереву для життя?
Необхідні умови для життя рослин - світло, тепло, повітря, вода, поживні речовини.
Покажіть, що без цих умов рослини гинуть.
2.)Пристосування рослин до різних умов життя.
Рослини ростуть в різних умовах: спека, холод, багато вологи, вплив людини і тварин.
Якщо мало вологи – у рослини довге коріння, щоб добувати воду з глибини.
Або – вузькі жорсткі або опушені листки. У деяких рослин листки товсті і м’ясисті, в них рослина запасає воду під час дощів.
Рослини на водоймах – надлишок вологи – мають широке або довге листя, щоб випаровувати вологу.
У лісі під деревами мало світла, але конвалія, папороть добре ростуть, бо ловлять світло своїм широким листям.
Підсумок: довге коріння, вузькі, опушені або товсті й м’ясисті листки, широкі і великі листки – це ознаки пристосування рослин.
5 група. Як рослини захищаються.
Рослини використовують і тварини, і люди для свого життя. Чому ж вони не зникають зовсім? Тому що вони вміють захищатися.
- Шипи (троянда, шипшина, ожина, малина),
- Гіркий смак (чистотіл, полин)
- Велика кількість насіння (бур’яни)
- Розмноження кореневищем (пирій, осот – бур’яни).
Але рослини треба охороняти. Люди змінюють природу, через це багато рослин зникає. Не треба зривати дикорослі рослини для букетів. Лікарські рослини треба збирати так, щоб не зашкодити природі.
З метою захисту рослин в Україні, як і в інших державах, створена Червона книга, прийнятий Закон про охорону рослинного світу. Рідкісні рослини розводять в ботанічних садах, охороняють в заповідниках.
Ти теж можеш допомогти рослинам. Як? ( Не ламати, не рвати, не палити, а садити, доглядати).
Перевірна робота за темою «Земля – планета Сонячної системи»
- Земля – це:
а) зірка; б) планета; в) зоряна система.
2. Що входить до складу Сонячної системи?
а) зірки; б) Сонце; в) планети.
3. Чим зорі різняться між собою? ______________________________________________________
____________________________________________________________________________________
4. Скільки планет входять до складу нашої Сонячної системи? ________________________________________________________________________________
5. Які космічні тіла ти знаєш? _________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
6. Що називають орбітою планети? ____________________________________________________
___________________________________________________________________________________
7. Земля робить один оберт навколо Сонця за ________ днів.
8. Хто вперше здійснив політ у космос? ________________________________________________
9. Що таке глобус? __________________________________________________________________
10. Що таке екватор? ________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
- В якій земній півкулі ми живемо?___________________________________________________
12. Чому на Землі відбувається зміна пір року? ___________________________________________
____________________________________________________________________________________
Контрольна робота з природознавства за темою « Земля – наш космічний дім» (4 клас)
- Що таке план? __________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
- Що таке карта? _______________________________________________________________
______________________________________________________________________________ - Масштаб вказує, _______________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
- Глобус – це ____________________________________________________________________
- Материк – це ___________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
- Скільки материків на нашій планеті? Які? ____________________________________________
_________________________________________________________________________________
- Острів – це _____________________________________________________________________
- Півострів – це __________________________________________________________________
- Який материк складається з двох частин? ___________________________________________
- У якій півкулі знаходиться Євразія? ________________________________________________
- Визнач назву материка за поданими словами: савана, шимпанзе, страус, слон, лев, зебра - ______________________________________________________________________________
Жарко, мало вологи, єхидна, кенгуру, коала, евкаліпт - ____________________________________
Тундра, тайга, степ, пустиня, ліс, тропіки, олень, кедр, ялина, ведмідь, білка, саксаул, верблюд - ______________________________________________________________________________
Пінгвіни, риба, молюски, мох - ________________________________________________________
Тропічний ліс, мурахоїди, картопля, Амазонка, анаконда, бізон, секвойя - ____________________
_________________________________________________________________________________
- Запиши назви океанів Землі: _______________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Разом вони утворюють _____________________________________________________________
- Яке значення для Землі має Світовий океан? _________________________________________
_________________________________________________________________________________
- У якому океані найбагатший рослинний і тваринний світ? Чому? _________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Які є раси людей на Землі? ________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
16.Чому материки заселені неоднаково? _______________________________________________
_______________________________________________________________________________
- Що має кожна держава? _________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
- Які символи має держава? ________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Перевірна робота з природознавства «Природні зони України» 4 клас
_______________________________________________________
- Познач ознаки, за якими характеризуються природні зони:
А) кліматичні умови;
Б) особливості рослинного світу;
В) будова річки;
Г) своєрідність ґрунтів;
Д) наявність материків;
Е) особливості тваринного світу;
Ж) своєрідність форм земної поверхні.
2. Познач природні зони, що виділяють на території України:
А) лісостеп;
Б) тундра;
В) степ;
Г) пустелі;
Д) мішані ліси;
Е) Південний берег Криму.
3. Розподіли назви рослин мішаних лісів за ярусами. Запиши відповідні номери .
1) дуб; 2) ожина; 3) осика; 4) копитняк; 5) граб; 6) звіробій; 7) шипшина;
8) суниця; 9) ліщина.
Верхній ярус: ____________________________________________________________________________________
Середній ярус: ___________________________________________________________________________________
Нижній ярус: _____________________________________________________________________________________
4. Чому в лісі різноманітний тваринний світ? ____________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
5. Опиши тварину за планом: (на вибір вчителя; малюнок розміщується на дошці)
1) Назва тварини. _________________________________________________________________________________
2) До якої групи тварин відноситься:
за зовнішнім виглядом: __________________________________________________________________________
за способом живлення: __________________________________________________________________________
3) У якій природній зоні живе? _____________________________________________________________________
4) Чи може ця тварина жити в зоні степів? Чому? ______________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
6. В якій природній зоні ми живемо? __________________________________________________________________
7. Побудуй ланцюг живлення, який склався у зоні мішаних лісів. __________________________________________
__________________________________________________________________________________________________